دست نوشته های یک علاقه مند به علم...

دست نوشته های یک علاقه مند به علم...

مجموعه مقالات تحقیقی یک مخترع و محقق
دست نوشته های یک علاقه مند به علم...

دست نوشته های یک علاقه مند به علم...

مجموعه مقالات تحقیقی یک مخترع و محقق

نکاتی در باب ایده پردازی با تفکر سیستمی

سلام در این پست درباره ایده پردازی با تکیه بر نگاه سیستمی به دنیا صحبت میکنیم. 

نگاه سیستمی به طور کلی بیان میکنه که هر فکر و تصمیمی،بهتره و میتونه در بازه زمان تولید بشه. یعنی بیاید طوری فکر و تصمیم بگیریم که نه تنها برای امروز بلکه برای فردا و نسل های بعد هم سازنده باشه.همیشه پیش از تصمیم گیری بهتره دوتا سوال مقدس رو از خودمون و مسئله ای باهاش درگیر شدیم بپرسیم.

1) چی شد که به این جا رسیدیم؟

2) آیا وضعیت درحال بهتر شدنه یا بدتر شدن؟

سوال اول بررسی تاریخچه یک مسئله و اتفاقات و تصمیم گیری های مختلفی که باعث شده منحرف یا سازنده بشه رو به ما واجب میکنه.

سوال دوم حکم مجوز دادن به مارو داره اینکه حق داریم روی بهتر شدن یک مسئله یا ایده کار کنیم یا نه؟ چون ما زمانی حق داریم مسائل رو دستکاری کنیم که نتیجه نهایی مخرب تر و کم بازده تر از قبل نشه. درضمن ممکنه افرادی به موازات ما در حال تصمیم گیری و بحث های سازنده تر در باب این قضایا باشن و ما با دخالت بیجا هم وقت و سرمایه خود رو حروم کنیم و هم مال و جان دیگران رو به خطر بندازیم.

یه مثال بزنم؛ مثلا من نوعی میرم پای چهارراه و یهو جلوی من یه اتومبیل یه نفر رو زیر میگیره.اگه نخوام با تفکر سیستمی به این موضوع نگاه کنم حتما میگم هیچکس حق استفاده از ماشین نداره. اصلا اتومبیل یه ایده مسخره است و نباید از اول اجازه تولید انبوه شو میدادند.بنظر خودمم این تصمیم به صلاح همه ست اما دیگران اینطور فکر نخواهند کرد. چون ممکنه امروز به درد بخور باشه اما فردا به ضرر جامعه ای هوشمند تر و نیازمند تر است. اونا ازم انتقاد میکنن که چرا به دلیل ضعف دانش و بینش ام فرصت "داشتن" رو از آنها گرفتم؟چرا متعصبانه به مسئله نگاه کردم؟ و غیره...

امیدوارم پیش از شروع پروژه ها تون حتما به دو سوال مقدس فکر کنید و جواب بدید تا انرژی که میزاریم به هدر نره.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد