دست نوشته های یک علاقه مند به علم...

دست نوشته های یک علاقه مند به علم...

مجموعه مقالات تحقیقی یک مخترع و محقق
دست نوشته های یک علاقه مند به علم...

دست نوشته های یک علاقه مند به علم...

مجموعه مقالات تحقیقی یک مخترع و محقق

نکاتی در باب ایده پردازی با تفکر سیستمی

سلام در این پست درباره ایده پردازی با تکیه بر نگاه سیستمی به دنیا صحبت میکنیم. 

نگاه سیستمی به طور کلی بیان میکنه که هر فکر و تصمیمی،بهتره و میتونه در بازه زمان تولید بشه. یعنی بیاید طوری فکر و تصمیم بگیریم که نه تنها برای امروز بلکه برای فردا و نسل های بعد هم سازنده باشه.همیشه پیش از تصمیم گیری بهتره دوتا سوال مقدس رو از خودمون و مسئله ای باهاش درگیر شدیم بپرسیم.

1) چی شد که به این جا رسیدیم؟

2) آیا وضعیت درحال بهتر شدنه یا بدتر شدن؟

سوال اول بررسی تاریخچه یک مسئله و اتفاقات و تصمیم گیری های مختلفی که باعث شده منحرف یا سازنده بشه رو به ما واجب میکنه.

سوال دوم حکم مجوز دادن به مارو داره اینکه حق داریم روی بهتر شدن یک مسئله یا ایده کار کنیم یا نه؟ چون ما زمانی حق داریم مسائل رو دستکاری کنیم که نتیجه نهایی مخرب تر و کم بازده تر از قبل نشه. درضمن ممکنه افرادی به موازات ما در حال تصمیم گیری و بحث های سازنده تر در باب این قضایا باشن و ما با دخالت بیجا هم وقت و سرمایه خود رو حروم کنیم و هم مال و جان دیگران رو به خطر بندازیم.

یه مثال بزنم؛ مثلا من نوعی میرم پای چهارراه و یهو جلوی من یه اتومبیل یه نفر رو زیر میگیره.اگه نخوام با تفکر سیستمی به این موضوع نگاه کنم حتما میگم هیچکس حق استفاده از ماشین نداره. اصلا اتومبیل یه ایده مسخره است و نباید از اول اجازه تولید انبوه شو میدادند.بنظر خودمم این تصمیم به صلاح همه ست اما دیگران اینطور فکر نخواهند کرد. چون ممکنه امروز به درد بخور باشه اما فردا به ضرر جامعه ای هوشمند تر و نیازمند تر است. اونا ازم انتقاد میکنن که چرا به دلیل ضعف دانش و بینش ام فرصت "داشتن" رو از آنها گرفتم؟چرا متعصبانه به مسئله نگاه کردم؟ و غیره...

امیدوارم پیش از شروع پروژه ها تون حتما به دو سوال مقدس فکر کنید و جواب بدید تا انرژی که میزاریم به هدر نره.

یه نقشه عملی برای تبدیل ایده به ثروت...

من چون تنهایی کار میکنم این نسخه رو برای امثال خودم میتونم تجویز کنم. اگر نقشه ایده تا ثروت زیر رو دنبال کنین میتونید ایده تون رو به ثروت تبدیل کنین البته حدودا یک تا دوسال باید سخت کار کنین تا به نتیجه برسید.

1- ایده رو تصور کنین و از طریق الگوریتم ژنتیک طرح های پخته و نا پخته رو ازش بیرون بکشید.

2- پروپوزال 10 تا N صفحه ای بنویسید(بسته به حجم کار) ترجیحا نقشه با کامپیوتر هم باشه.

3- برای ساخت نمونه اولیه حدود 5 میلیون تومان بودجه جور کنین.(حتما نیاز نیست یکجا تامین بشه)

4- نمونه اولیه رو با توجه به نقشه های ساخت بسازید طوری که حداقل 60 درصد ادعاها رو اثبات کنه.

5- اقدام به ثبت اظهارنامه در اداره مالکیت فکری کنین و محل گرفتن تاییدیه ثبت اختراع رو بزنین پارک علم و فناوری پردیس.

6-بعد از دریافت تاییدیه و ثبت اختراع به یکی از کارگزاران بورس مراجعه کنید و درخواست فروش قطعی ایده تون در فرابورس کنین.

7- به دلیل اینکه ایده شما قبلا در پارک علم و فناوری پردیس تاییدیه گرفته فورا تایید موقت میگیره و در بورس نمایه میشه.

8- در فرابورس در یک مزایده عادلانه روی طرح شما ارزش گذاری میشه و انشالله یک سرمایه گذار اونو ازتون میخره. 

ن) در این شیوه حتما نیاز نیست بازار هدف رو از قبل تعیین کنید.

ن) باور کنین ساخت نمونه اولیه در بدترین حالت ممکنه 5 میلیون بیشتر نمیشه تازه این پول برای بی تجربه ترین فرد که وسیله نقلیه و تجربه ساخت نداشته درنظر گرفته شده.

ن) بزرگترین اشتباه برای ساخت نمونه اولیه، خرید قطعات خام اشتباه یا غیرقابل ماشین کاریه. در خرید مواد خام بی نهایت دقت و وسواس به خرج بدید و حتما در مورد ساخت یک بلوک یا قطعه مشاوره بگیرید. مثلا در مورد قطعات مکانیکی خرید شمش و صفحه و لوله و غیره جهت ماشینکاری با Cnc خیلیییی بهتر از خریدن قطعات نامعقول به دلیل نداشتن تجربه ساخته. نداشتن تجربه ساخت رو با مشاوره گرفتن از اساتید دانشگاه یا افرادی که میتونن با نرم افزار های شبیه سازی کار کنن جبران کنین.

نگاهی بر تکنیک های تحلیل بازار بورس

در اینترنت که میگشتم روش های تحلیل بازار بورس توجه ام رو جلب کرد. اینکه مردم چقدر تشنه اطلاعات و سواد تحلیل این اطلاعات برای سرمایه گذاری بهتر یا منطقی تر هستند. خیلی از سایت ها هم به واسطه فرصت طلبی اقدام به تبلیغ برای آموزش یا فروش فایل های شیوه های تکنیکال و بنیادی تحلیل بازار کردند که قیمت های مختلف و گاها نامعقولانه ای دارند.درکل آدم رو یاد تبلیغات ماهواره ای میندازه(آفتابه به قیمت خون اجداد). برای همین من به شخصه اگر بخوام وارد بازار بورس بشم به جای اینکارا اولا سعی میکنم از دانش محاسباتی و تحلیل نمودار و درکل قوانین فیزیک، برای تعیین میزان عرضه و تقاضا در گذشته استفاده کنم، دوما تعادل و میانه روی در سرمایه گذاری رو رعایت کنم. نمیشه به بازار بابت محصولی که بهش احتیاجی نداره،تحمیل کرد که باب میل ما رفتار کنه. پس بهتره واقعا بپرسیم بازار چه تقاضاهایی داره که بشه روش سرمایه گذاری کرد.جمله (سفره ای که پهنه رو یادم انداختی) در بدو ورود به بازار سرمایه فرض اینکه سرمایه گذاری روی محصولات بسیاری که تقاضا برای خرید شون کم اما با آرامشه جذابیت بالایی داره.اگه این شرکت ها رو پیدا کردید میتونید سرمایه گذاری بلند مدتی رو انجام بدید.هیچ نقطه آرامشی هم وجود نداره تنبلی نکنید؛)(