دست نوشته های یک علاقه مند به علم...

دست نوشته های یک علاقه مند به علم...

مجموعه مقالات تحقیقی یک مخترع و محقق
دست نوشته های یک علاقه مند به علم...

دست نوشته های یک علاقه مند به علم...

مجموعه مقالات تحقیقی یک مخترع و محقق

ماکس ژنراتور 150 طبقه با کانال تخلیه لامپ نئونی

مارکس ژنراتور کلا یه مبدل DC به DC به حساب میاد که ولتاژ ورودی به صورت پالس های فشرده خروجی (با توان بالا) تبدیل میکنه. عین جمع شدن آب تو سطل و خالی کردن سریع اش. کاربرد های مارکس ژنراتور از بمب الکترومغناطیس تا شتاب دهنده و همجوشی هسته ای و لیزر و غیره گسترده است.

به طور کلی بهترین کاربردش از نظر من ایجاد پالس های تیز نانو ثانیه ای برای تست سرعت قطعات سوییچینگ هست. معمولا مارکس ژنراتور رو اگر سرچ بزنین خیلی حجیم و بزرگه و ولتاژ ورودی بالایی بهش میدن و همین یکم گرون و خطرناکش میکنه. من از اونجایی که بلدم با نرم افزار های الکترونیک نظیر پروتل و پروتئوس و کد ویژن و غیره کار کنم تصمیم گرفتم یه نمونه مارکس ژنراتور بسازم که ارزان، کم حجم(تقریبا اندازه کف دست)،و امن باشه.

به همین دلیل دست بکار شدم و بعد از ساعت ها زحمت پای کامپیوتر تونستم نمونه برد PCB شو بزنم. اینو بگم که 600 تا قطعه رو چیدم، که 300 تا مقاومت، 150 تا خازن ، 150 تا لامپ نئونی و چند تا پین هدر هست.  خود برد هم دولایه اس .


مدار رو طوری طراحی کردم که اگر از خازن های 1.5 میکروفاراد ، 150 ولت استفاده کنیم در هر اسپارک حدود 1.2 ژول انرژی تخلیه میشه. در واقع بر حسب وات هم بگیریم (اگر جرقه 1 ثانیه طول بکشه) حدود 1.2 وات انرژی آزاد میشه.
کاربرد های بسیاری هست که باعث میشه این طور مدارات فشرده خیلی مورد استفبال باشن مثلا در پیشرانش یونی و لامپ های فلش و لیزر های پالسی و غیره. به نظرم حتی شاید بتونم تجاری سازیش کنم. خودم که دوست دارم باهاش یه لیزر پالسی یاقوت  قابل حمل درست کنم.اما امان از بی پولی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد